A változás mértéke
|
Szabványpont száma
|
Szabványpont/szakasz neve
|
---|---|---|
Jelentős
|
5.1.1
|
Vezetés és elkötelezettség – Általános
|
6.1.2
|
Kockázatok kezelésére irányuló intézkedések
|
|
6.1.3
|
A lehetőségek kiaknázására irányuló intézkedések
|
|
6.3
|
A változások tervezése
|
|
7.3
|
Tudatosság
|
|
10,1 (10,3)
|
Általános (fejlesztés)
|
|
Mérsékelt
|
4.2
|
Az érdekelt felek igényeinek és elvárásainak megértése
|
7.1.6
|
Szervezeti ismeretek
|
|
8.2.1
|
Ügyfélkommunikáció
|
|
8.4.3
|
Információk külső szolgáltatók számára
|
|
8.5.1
|
A termelés és a szolgáltatásnyújtás ellenőrzése
|
|
8.5.3
|
Ügyfelek vagy külső szolgáltatók tulajdonában lévő ingatlanok
|
|
9.1.2
|
Ügyfél elégedettség
|
|
9.2.2
|
Belső audit program
|
|
9.3.2
|
Vezetői áttekintésből származó információk
|
|
9.3.3
|
Vezetői áttekintés eredményei
|
|
Csekély (szerkesztői)
|
4.1
|
A szervezet és kontextusának megértése
|
4.3
|
A minőségirányítási rendszer hatókörének meghatározása
|
|
4.4
|
Minőségirányítási rendszer és folyamatai
|
|
5.2
|
Minőségpolitika
|
|
5.3
|
Szervezeti szerepek, felelősségek és hatáskörök
|
|
6.1.1
|
Kockázatok és lehetőségek kezelésére irányuló intézkedések – Általános
|
|
6.2
|
Minőségi célok és azok elérésének megtervezése
|
|
7.1.3
|
Infrastruktúra
|
|
7.1.4
|
A folyamatok működésének környezete
|
|
7.1.5
|
Erőforrások monitorozása és mérése
|
|
7.2
|
Kompetencia
|
|
7.5
|
Dokumentált információk
|
|
8.1
|
Műveleti tervezés és irányítás
|
|
8.2.1
|
Ügyfélkommunikáció
|
|
8.3
|
Termékek és szolgáltatások tervezése és fejlesztése
|
|
8.5.2
|
Azonosítás és nyomon követhetőség
|
|
10.2
|
Nemmegfelelőség és korrekciós intézkedés
|
|
Nincs változás
|
5.1.2
|
Ügyfélközpontúság
|
7.1.1
|
Általános (Erőforrások)
|
|
7.1.2
|
Emberek
|
|
7.4
|
Kommunikáció
|
|
8.2.2
|
Termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos követelmények meghatározása
|
|
8.2.3
|
A termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos követelmények felülvizsgálata
|
|
8.2.4
|
A termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó követelmények változásai
|
|
8.4.1
|
Általános (Külsőleg biztosított folyamatok, termékek és szolgáltatások ellenőrzése)
|
|
8.4.2
|
Az ellenőrzés típusa és mértéke
|
|
8.5.4
|
Megőrzés
|
|
8.5.5
|
Kiszállítás/teljesítés utáni tevékenységek
|
|
8.5.6
|
Változások ellenőrzése
|
|
8.6
|
Termékek és szolgáltatások kiadása
|
|
8.7
|
Nem megfelelő kimenetek szabályozása
|
|
9.1.3
|
Elemzés és értékelés
|
|
9.1.1
|
Általános (monitoring, mérés, elemzés és értékelés)
|
|
9.2.1
|
Általános (belső ellenőrzés)
|
|
9.3.1
|
Általános (vezetői áttekintés)
|
Szabvány pont/szakasz
|
Hol keressem
|
Miért fontos
|
Modernizált terminológia és harmonizált struktúra
|
az ’egészben’
|
A „Ez a nemzetközi szabvány” szóból „ez a dokumentum” lesz, a „teljesít” szóból pedig „megfelel”; a feljegyzéseket mostantól a „dokumentált információként elérhető” kifejezéssel különböztetik meg az opcionális dokumentációtól. A frissítés az ISO harmonizált struktúráját is alkalmazza, hogy elősegítse az integrációt más irányítási rendszerszabványokkal.
|
Fokozott hangsúly a környezeti feltételeken
|
4.1
|
A szervezeteknek figyelembe kell venniük, hogy az olyan kérdések, mint az éghajlatváltozás, a biológiai sokféleség és az erőforrások elérhetősége, hogyan befolyásolják – és hogyan befolyásolják – a működésüket.
|
Egyértelműség az EMS hatókörének meghatározásakor
|
4.3
|
A hatókörrel kapcsolatos döntéseknek mostantól életciklus-szempontot kell figyelembe venniük, biztosítva, hogy a szervezet által kontrollálható vagy befolyásolható ’upstream és downstream’ hatások ne maradjanak figyelmen kívül.
|
Érdekelt felek számára egyértelmű tájékoztatás
|
4.2 megjegyzés
|
Az új példák összehangolják az ISO 14001 és az ISO 9001 szabványokat, így könnyebben azonosítható, hogy kinek az elvárásai számítanak.
|
A vezetői elszámoltathatóság megerősítése
|
5.1
|
A felső vezetésnek személyesen kell részt vennie a munkában, és akkor is elszámoltathatónak kell maradnia, ha feladatokat delegálnak; a vezetői támogatás minden szerepkörben elvárt, nem csak a vezetői pozíciókban.
|
Kockázatalapú tervezés finomítása
|
6.1.4-6.1.5
|
A 6.1.4. pontból „Kockázatok és lehetőségek” lesz; az átnevezett 6.1.5. pont szorosabbra fűzi a kapcsolatokat a szempontok, a megfelelési kötelezettségek és a tervezett intézkedések között.
|
Új változáskezelési záradék
|
6.3
|
A szervezeteknek módszeresen kell megtervezniük és kezelniük az EMS-sel kapcsolatos változtatásokat a kívánt eredmények megőrzése érdekében.
|
Életciklus- és vészhelyzeti útmutató
|
6.1.2 megjegyzés
|
Egy új megjegyzés elmagyarázza, hogyan kell alkalmazni az életciklus-szemléletet; a potenciális vészhelyzeteket mostantól itt határozzák meg, a normál szempontoktól elkülönítve.
|
A működési ellenőrzés kiterjesztve az alvállalkozókra (szolgáltatókra/beszállítókra)
|
8.1
|
A KIR-nek ellenőriznie vagy befolyásolnia kell a külsőleg biztosított folyamatokat, termékeket vagy szolgáltatásokat, és meg kell határoznia az ellenőrzés szintjét a dokumentált információkban.
|
A vezetőségi áttekintés átstrukturálása
|
9.3
|
Az alkategóriák mostantól ’Általános, Bemenetek és Eredmények’, így az audit riportok jobban áttekinthetőek.
|
Folyamatos fejlesztésű rendrakás
|
10
|
A 10.1. pont törölve; szövegrésze beépül a 10.2–10.3. szakaszokba, de a folyamatos fejlesztés előmozdítására irányuló kötelezettség továbbra is fennáll!
|
Az ’A’ melléklet kibővítve;
a ’B’ melléklet törölve
|
’A’ melléklet
|
A magyarázó megjegyzések jelentősen kibővültek (pl. ’A’ 6.3 a változásmenedzsmentről), míg a
’B’ mellékletben található bibliográfiát az egyszerűség kedvéért törölték.
|